Whisky Grant’s celebruje 60. rocznicę swojej charakterystycznej butelki

Butelka whisky Grant's jest niezwykle charakterystyczna /INTERIA.PL/materiały prasowe

Za marką whisky Grant’s stoi wieloletnia, rodzinna historia. 2017 rok jest jednak szczególnie wyjątkową datą dla tej marki, tak samo jak wyjątkowy jest smak tej jednej z najbardziej popularnych, szkockich whisky na świecie. To właśnie teraz przypada 60. rocznica powstania ważnej części legendy i dziedzictwa marki – jednej z najbardziej rozpoznawalnych butelek w świecie whisky, klasycznej, trójkątnej butelki Grant’sa.

Reklama

Historia charakterystycznej, trójkątnej butelki whisky Grant’s zdążyła już stać się częścią historii świata whisky. Jednak w latach 50tych XX wieku, alkohol tej marki dostępny był w opakowaniach o rozmaitych kształtach i rozmiarach. Charles i Sandy Gordon, dwaj bracia zarządzający rodzinną firmą Grant’sów, wraz z Gordonem Grantem, szefem rady nadzorczej i jednocześnie potomkiem założycieli marki, postanowili w 1955 roku stworzyć jeden, unikalny design butelki dla wszystkich wariantów marki. Miał to być kluczowy krok to budowy światowej rozpoznawalności Grant’s i podboju nowych rynków. O pomoc zwrócili się do Hansa Schlegera, designera niemieckiego pochodzenia pracującego w londyńskim biurze agencji reklamowej Ogilvy&Mather.

"Chcemy aby nowe opakowanie naszej whisky wyróżniało się spośród innych, było eleganckie i ukazywało kolor alkoholu. Powinno być też łatwe w pakowaniu i pasować do barowych ekspozycji", powiedział Charles Gordon w trakcie pierwszego spotkania z projektantem, podsumowując wszystkie problemy jakie napotykali przez ponad pół wieku sprzedaży i eksportu whisky. W odpowiedzi, Schleger stworzył prototyp, który był podstawą do prac nad kształtem butelki znanym do dnia dzisiejszego. Trójkątny wzór butelki z łagodnymi rantami, był niezwykle odważny i innowacyjny jak na ówczesne czasy.

Reklama

Podczas oficjalnej prezentacji przed Charlsem Gordonem i Erikiem Robertsem, Schleger zarysował tło powstania konceptu. "Wraz z moimi asystentami wybraliśmy piękny i dostojny, trójkątny kształt. Ręka naturalnie się wokół niego zamyka. Inne formy, co łatwo sprawdzić, zmuszają dłoń do otwarcia. Nowe opakowanie Grant’sa zachęca do podnoszenia i nalewania. Jest też wyższe od innych dostępnych na rynku, co jeszcze bardziej podkreśla jej elegancję."

Prototyp nowej, dedykowanej butelki Grant’sa wzbudził zachwyt przedstawicieli firmy.  Ostatecznie została ona wprowadzona na rynek w 1957 roku, czemu towarzyszyła szeroka kampania reklamowa. Opakowanie projektu Hansa Schlegera było reklamowane jako "pierwsza butelka szkockiej zaprojektowana by idealnie pasować do ludzkiej dłoni" a jej trzy ścianki symbolizowały trójcę szkockiej wody, powietrza i jęczmienia, najważniejszych składników whisky Grant’s. Z początku jednak Szkoci nie byli przekonani do innowacyjnego opakowania. Sprzedaż spadała, pomimo pomocy autorytetów świata whisky zaangażowanych w kampanię. Musiało minąć trochę czasu, aby wyczekiwany sukces na rodzimym gruncie w końcu nadszedł. W Ameryce natomiast, na największym rynku eksportowym, nowa butelka blendowanej whisky Grant’s od razu została hitem sprzedaży. 

Mimo, że od momentu zaprojektowania i wprowadzenia charakterystycznej butelki Grant’sa na rynek mija w tym roku już 60 lat, jest ona nadal unikalnym i ponadczasowym przykładem designu. Z miejsca została ona ikoną stylu, która wyznacza standardy w świecie whisky. Najlepszym dowodem na wizjonerstwo jej autora, Hansa Schlegera, jest fakt, że pomimo wielu zmian etykiet przez te wszystkie lata, butelka pozostała praktycznie w niezmienionym kształcie.

INTERIA.PL/materiały prasowe

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje