Ekologia górą! Trwa moda na drewniane rowery

Fot. MUD Cycles /materiały prasowe
Reklama

W Portugalii, gdzie nasila się moda na zdrowy styl życia i ekologię, coraz więcej osób przesiada się na drewniane rowery. Jednymi z najbardziej znanych są jednoślady wyrabiane w fabryce w Ovar, na północy Portugalii od 2011 roku.

Przed wakacjami rowery wyrabiane w Ovar pod marką MUD Wood, pojawiły się w nowym sklepie Armazem 66 w Viana do Castelo, w którym oferowana jest głównie gama portugalskich produktów.

"Są to przede wyroby sztuki współczesnej, na które bardzo duży popyt widoczny jest wśród zagranicznych turystów. To oni też często stają się posiadaczami tych oryginalnych pojazdów", powiedział David Vieira, właściciel sklepu Armazem 66.

W większości modeli firmy MUD Wood drewno jest materiałem, z którego została wykonana rama, tylne siedzenie oraz błotniki. Niekiedy w skład wyposażenia roweru wchodzi również drewniana skrzynka na narzędzia umieszczana za siodełkiem.

Reklama

Modele oferowane przez portugalskiego producenta z Ovaru kosztują około 2000 euro. Ważą od 18 do 20 kg. Większość ich elementów wykonanych jest z drewna brzozowego.

Inną portugalską firmą specjalizująca się w drewnianych jednośladach jest Wise U. Podobnie jak MUD Wood została ona założona przez designerów. Jednym z najbardziej znanych rowerów Wise U jest marka Angel, bazująca na ekologicznych odpadkach.

Nuno Zamaro, założyciel Wise U, przyznaje, że równie dobrym co drewno materiałem na konstrukcję roweru jest powszechny w Portugalii korek. Autor prototypu drewnianego jednoślada z 2003 r. sławę zdobył wśród elit Półwyspu Iberyjskiego. Na jego nietuzinkowych rowerach jeździli już m.in. członkowie hiszpańskiej rodziny królewskiej.

Zdaniem portugalskiego designera i konstruktora rower jest doskonałym pojazdem do promowania ekologii. Zaznaczył, że coraz więcej dostępnych na portugalskim rynku rowerów wyrabianych jest dziś na skalę masową.

"Ekologiczny w swym zastosowaniu rower powinien być wyrabiany z naturalnych materiałów. Drewno czy korek, z których tworzymy konstrukcje dla naszych rowerów pochodzą głównie z odpadków z zakładów branży drzewnej", dodał Nuno Zamaro.

Z Lizbony Marcin Zatyka

PAP life
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy