To będzie najdłuższy tunel w Polsce. Umowa na prawie 2 mld zł
W Małopolsce w ciągu kilku lat powstanie najdłuższy w kraju tunel kolejowy. Jego budowa ma sprawić, że przejazd koleją z Krakowa do Nowego Sącza skróci się z trzech godzin do jednej. Niemal 2 mld zł wart jest kontrakt na zrealizowanie tej inwestycji. Oprócz poprowadzenia najdłuższego w Polsce tunelu prace mają obejmować także przygotowanie pozostałej infrastruktury kolejowej.
Kontrakt podpisany na dniach przez konsorcjum Budimeksu i tureckiej firmy Gülermak z PKP Polskie Linie Kolejowe obejmuje modernizację czwartego odcinka linii nr 104. Na odcinku Limanowa - Nowy Sącz powstanie najdłuższy w Polsce tunel o długości 3,8 km.
Inwestycja powstanie w ramach projektu Podłęże - Piekiełko, której wartość to ponad 1,9 miliarda zł netto. Dzięki poprowadzeniu tej budowy, podróżujący z Krakowa do Nowego Sącza będą mogli cieszyć się szybszym dotarciem do celu. Czas przejazdu skrócić ma się tym sposobem o dwie godziny.
Inwestycja ma obejmować przebudowę oraz zelektryfikowanie torów, budowę najdłuższego tunelu w Polsce, który będzie poprowadzony pod górami, oraz stworzenie nowych przystanków, wiaduktów i mostów. Pociągi pasażerskie w założeniu będą mogły osiągać na tej trasie prędkości do 160 km/h, towarowe natomiast 100 km/h.
- Dzisiaj jesteśmy w bardzo ważnym momencie dla funkcjonowania polskiej infrastruktury, której istotną częścią jest rozwój linii i połączeń kolejowych. To będzie rewolucja dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem. Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas podróży i sprawi, że te połączenia będą efektywne, ale znacznie zwiększy pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego, tak aby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza dostać się w 60 minut - powiedział PAP minister infrastruktury Dariusz Klimczak.