Starożytny meteoryt podzielił szczyt góry na dwie części

Naukowcy potwierdzają, że meteoryt spadł z nieba i uderzył w pasmo górskie północno-wschodnich Chin, w efekcie powodując rozdzielenie szczytu na dwa. Uderzenie było potężne, pozostawiając po sobie krater na około 1,6 kilometra. Tak powstały dwa szczyty górskie Przedni Baijifeng i Tylny Baijifeng.

Starożytny meteoryt uderzył w szczyt góry dzieląc ją na pół

Miliony lat temu, w jedno z pasm górskich Chin uderzył meteoryt, który spowodował rozłam góry. W efekcie powstały dwa odrębne szczyty. Najnowsze badania ujawniają strukturę tego uderzenia. Fragmenty skał zidentyfikowane w górach Baijifeng zainteresowały badaczy, którzy postanowili dogłębniej zbadać dowody na uderzenie starożytnego meteorytu.

Zespół badaczy wziął pod lupę dziwne skały nieznanego pochodzenia, które miejscowi nazywają „kamieniami niebiańskimi”. Naukowcy Ming Chen i Ho-Kwang Mao odkryli, że ich nazwa jest bardzo trafna. Krater znajduje się w prowincji Jilin, niedaleko granicy Chin z Koreą Północną.

Fragmenty poddane analizie zbudowane są z piaskowca oraz granitu, zawierając jednocześnie drobne minerały kwarcowe. Kwarc w określonych warunkach może się odkształcać w charakterystyczny sposób. Autorzy uważają, że odkryte w próbkach deformacje powstały w wyniku wejścia w atmosferę i uderzenia w Ziemię.

Niezwykły krater na szczycie góry

Granit w kraterze powstał prawdopodobnie między 150 a 172 milionami lat temu, czyli w okresie jurajskim. Dokładna data uderzenie starożytnego meteorytu nie jest znana, ale musiało się to wydarzyć już po wspomnianym okresie. W Chinach nie ma wielu potwierdzonych miejsc uderzeń meteorytów.

W prowincji Heilongjiang znajduje się krater Yilan, z którym porównano ten znajdujący się w górach Baijifeng. Krater Yilan powstał około 49 000 lat temu i jest największym kraterem uderzeniowym, którego wiek nie przekracza 100 tys. lat. Okazało się, że Baijifeng jest silnie zwietrzały, jednak w porównywalnym stopniu co Yilan, w związku z czym naukowcy przypuszczają, że ten pierwszy „nie powinien być odległy od wieku struktury uderzeniowej Yilan”.

Jednak potrzebne są bardziej szczegółowe badania, by móc oszacować wiek krateru. Jak mówią naukowcy, kosmiczna skała spowodowała niewiarygodne zmiany ściany góry. Struktura uderzeniowa jest dobrze zachowana i posiada unikalne cechy morfologiczne, a położenie na szczycie wysokiej góry, tworzy niesamowitą scenerię.

Dowiedz się więcej na temat: Meteoryt | Krater | Chiny | uderzenie asteroidy