Jay Leno: Dziś samochody nie są już sexy

Ma w kolekcji 150 samochodów i 170 motocykli, ale uważa, że to jeszcze nie szaleństwo. Mówiąc o sobie używa określenia "entuzjasta". Zapytany o polską motoryzację, wymienia markę Skoda, lecz nie jest pewien, czy to nasza rodzima marka. Ostatnio kupił sobie Teslę, a młodzieży szukającej ciekawego samochodu poleca japońskiego roadstera. Ze słynnym amerykańskim dziennikarzem, Jayem Leno porozmawialiśmy o jego pasji do czterech kółek.

Jay, pasjonujesz się europejską motoryzacją. Czy znasz jakieś samochody produkowane w Polsce lub z Polski?

Jay Leno: - Polska ma świetnych specjalistów od obróbki metali, którzy robią aluminiowe nadwozia i tego typu rzeczy. Większość z nich pochodzi z polskiego przemysłu lotniczego. Niektórzy amerykańscy producenci replik Forda Cobry i innych samochodów zamawiają nadwozia w Polsce, bo są bardzo wysokiej jakości. Wiem, że w Polsce są fabryki, ale nie potrafię ich wymienić. Wydaje mi się, że Skoda jest Polsce, ale nie wiem, czy to polska marka.

Reklama

Entuzjasta, szaleniec, koneser. Jak byś określił swoją miłość do kolekcjonowania samochodów?

- Chyba entuzjasta. To najlepsze określenie. Lubię samochody, na które przyjemnie się patrzy, które się ciekawie prowadzi, i które mają interesujące rozwiązania mechaniczne.

Ile samochodów znajduje się w twojej kolekcji?

- Około 150 samochodów i 170 motorów.

W jaki sposób decydujesz, którym samochodem będziesz jeździł?

- Zazwyczaj wybieram ten, na który mam ochotę w danym momencie.

Czyli twój wybór zależy od nastroju? A może wybierasz najnowszy nabytek?

- Nie ma tu jakieś szczególnej zasady. Czasem masz ochotę jechać wolno i przejechać się stuletnim samochodem, innym razem masz ochotę na szybsze, bardziej sportowe auto.

Czy ostatnio którymś z samochodów jeździłeś szczególnie często lub spędziłeś w nim szczególnie dużo czasu?

- Jest taki samochód, który niedawno kupiłem - Tesla, i to bardzo ciekawe auto. Zrobiła na mnie spore wrażenie.

Lubisz Toyotę Prius? Pytam, bo niedawno wspominałeś, że to będzie nowy Ford Mustang.

- Prius jest ciekawy. Nie mam tego modelu. Lubię Chevy Volt. To auto hybrydowe i bardzo popularne w Stanach. Jest całkiem niezłe. Lubię auta hybrydowe, są dość imponujące.

Jakimi kryteriami kierujesz się przy wyborze aut do kolekcji?

- Lubię samochody, które są technicznie interesujące, które ciekawie się prowadzi, i które dobrze wyglądają. Czasem auta, które mają jedną małą wadę, potrafią zachwycić entuzjastów samochodów. Klasycznym przykładem jest Corvette Stingray 63 z dzieloną tylną szybę. Wszyscy narzekali, że taka szyba świetnie wygląda, ale jednak słabo przez nią widać, więc począwszy od modelu 64, aż do dzisiaj, montuje się szyby niedzielone. Widzi się przez nie lepiej, ale samochód nie wygląda już tak seksownie. W konsekwencji Corvette z dzieloną szybą to do dziś jeden z najdroższych modeli tej marki.

Jaki będzie następny zakup do twojej kolekcji?

- Nie mam pojęcia. To jest w tym właśnie piękne, że znajdujesz coś, co wydaje ci się interesujące, albo o czym wcześniej nie słyszałeś!

W jednym z odcinków swojego show "Samochody Jaya Leno" wspomniałeś, że żałujesz, że nie kupiłeś Jaguara XJ220. Czy były jeszcze inne niewykorzystane możliwości?

- Tak, było ich wiele. Nie można mieć wszystkiego i czasem się myśli: Powinienem był to kupić, dopóki było tanie. Były miliony niewykorzystanych możliwości, ale nie przejmuję się tym. Jestem szczęśliwy z tego, co mam.

Czy są samochody, których kupna żałujesz?

- Na pewno niektóre okazały się być mniej interesujące niż się spodziewałem. Ale tak jest ze wszystkim w życiu. Nie wszystko nas zachwyca. Ale raczej niczego nie sprzedaję. Jeśli już, to oddaję na na cele charytatywne, jeśli na przykład jest jakaś aukcja. Raczej wszystko zatrzymuję.  



Ile osób pracuje w twoim garażu?

- Pięć czy sześć...

Sam też robisz mechaniczne rzeczy? Naprawiasz auta?

- Tak.

Czy ktoś oprócz ciebie może prowadzić twoje samochody?

- Jak się ubezpiecza samochód, to za każdego kierowcę płaci się więcej. Mam 65 lat, nie dostaję mandatów, nie piję, nie palę. Moja składka ubezpieczeniowa jest więc dosyć niska. Ale jeśli chciałbym ubezpieczyć młodszych kierowców... Ubezpieczenie dla 25-latka kosztuje znacznie więcej niż dla 65-latka. Więc odpowiedź brzmi nie, ale jedynie z powodu ubezpieczenia. Jak się ma tyle aut do ubezpieczenia, to trzeba obniżać koszty. Więc jestem jedyną osobą, która prowadzi te auta.

Jaką radę dałbyś osobie, która chce kupić pierwsze klasyczne auto, ale nie ma zbyt dużo pieniędzy?

- Jest mnóstwo klasycznych aut na rynku. Myślę, że auta marki Miata pierwszej generacji mogą być klasyczne dla młodych ludzi, bo były modne, kiedy mieli siedem czy osiem lat, i może kiedyś wujek zabrał ich na przejażdżkę takim samochodem.

Co sądzisz na temat współczesnego przemysłu motoryzacyjnego? Czy są nowe samochody prosto z salonu, które chciałbyś kupić?

- Przemysł samochodowy się kurczy. W 1915 r. w USA było 350 firm samochodowych, ale z każdym rokiem ich ubywa, bo to bardzo ciężki biznes i konkurencja jest brutalna. W ostatnich latach straciliśmy Oldsmobila i Pontiaca, sztandarowe marki w latach, kiedy dorastałem. Mamy obecnie do czynienia z butikową produkcją. Jeśli ktoś chce zbudować samochód, to bierze silnik z Mercedesa, skrzynię biegów z innego samochodu i nadwozie z Forda na przykład. Jest wiele małych firm, które to robią, ale jeśli chodzi o dużych producentów samochodów, to w najbliższych latach ich liczba zmniejszy się może do sześciu. Firmy są wchłaniane przez inne firmy, ponieważ amortyzacja kosztów powoduje, że tylko określona liczba firm może się utrzymać na rynku.

Jaya Leno przepytał Rafał Walerowski

Jay Leno, właściwie James Douglas Muir-Leno (ur. 28 kwietnia 1950) - amerykański komik, najbardziej znany z prowadzenia programu The Tonight Show nadawanego na stacji telewizyjnej NBC, nad którym objął pieczę w 1992 roku i prowadził do roku 2009, kiedy tę rolę przejął Conan O’Brien. W 2010 roku Jay Leno na powrót stał się gospodarzem programu. Komik jest także właścicielem Big Dog Productions, spółki biorącej udział w tworzeniu The Tonight Show.

Leno urodził się w New Rochelle, w stanie Nowy Jork. Jego matka była Szkotką, która przybyła do Stanów Zjednoczonych jako pięciolatka. Ojciec był Włochem. Swoje młodzieńcze lata spędził w Andover w stanie Massachusetts. W 1973 otrzymał tytuł licencjacki (Bachelor's degree) w zakresie logopedii na Emerson College.
  Swoją karierę zaczynał w klubach, zabawiając swoimi monologami publiczność. W roku swojego debiutu miał wystąpić ponad 300 razy, czyli prawie codziennie. Do dzisiaj chętnie zabawia publiczność swoimi występami typu Stand Up Comedy, m.in. w Las Vegas.

Jay Leno to prawdziwy znawca i pasjonat wszystkiego, co ma koła. Jest też ekspertem w dziedzinie inwestowania w klasyczne samochody i tworzenia prywatnych kolekcji motoryzacyjnych.

W swoim nowym programie pokaże nam swoje ulubione samochody i porówna je w wyczerpujących testach z ich współczesnymi następcami, a wszystko to z ogromną dawką jego unikalnego poczucia humoru.

"Samochody Jaya Leno" piątek, 21:00 w TVN Turbo

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy