Skąd pochodzą mieszkańcy Indii? Zagadkę wyjaśniają wielkie badania DNA

Mimo że Indie są jednym z najludniejszych krajów na świecie, to przez długi czas był pomijany w badaniach genetycznych. Skutkowało to powstaniem gigantycznej luki w wiedzy dotyczącej pochodzenia człowieka. Nowe badania uchylają rąbka tajemnicy.

Nowe badania genetyczne sięgają aż 50 000 lat w przeszłość. Naukowcy przeanalizowali tysiące genomów, dzięki czemu udało się ujawnić kilka zaskakujących aspektów dotyczących przodków współczesnych mieszkańców Indii.

DNA ujawnia wyjątkową historię

Analizy DNA zostały przeprowadzone na 2762 osobach, które pochodziły z większości regionów Indii, które mówiły wszystkimi głównymi językami funkcjonującymi w państwie oraz z głównych grup plemiennych i kastowych.

Naukowcy chcieli odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób i kiedy ludzie po raz pierwszy przybyli z Afryki w to miejsce? Jak wyglądały te migracje oraz czy w DNA pozostały ślady po neandertalczykach i denisowianach.

"Analizy te zapewniają szczegółowy wgląd w historię populacji Indii i podkreślają wartość rozszerzenia badań genomicznych na różne grupy poza Europą" - piszą naukowcy w swoim artykule naukowym.

Wcześniejsze badania ujawniły, że większość Hindusów pochodzi z trzech grup przodków, czyli od potomków starożytnych rolników z obszaru dzisiejszego Iranu, przybyli oni na tereny obecnych Indii między 4700 a 3000 r. p.n.e., od pasterzy z euroazjatyckiego regionu stepowego (zasiedlenie po 3000 r. p.n.e.) oraz od rdzennych południowoazjatyckich łowców-zbieraczy.

Wykazano, że duży odsetek obecnie żyjących ludzi na południu Indii pochodzi właśnie od łowców-zbieraczy (wyższy odsetek był także w poszczególnych grupach plemiennych), zaś odsetek ten jest niższy na północy kraju.

"To podkreśla, że starożytne wydarzenia związane z mieszaniem się są powiązane z rozprzestrzenianiem się języków i historią tradycyjnego systemu kastowego w Indiach" - piszą badacze. Nowe badania sugerują, że większość Hindusów pochodzi od przodków rolników z Sarazmu, starożytnego centrum rolniczego, które znajdowało się na terenie dzisiejszego Tadżykistanu.

Zagłębiając się dalej w historię, badacze odkryli, że współcześni Hindusi posiadają 1-2 proc. DNA, które pochodzi od archaicznych hominidów, neandertalczyków i denisowian - są to podobne wartości jak w przypadku Europejczyków i Amerykanów. Jednakże szczególnie ciekawym nowoodkrytym faktem jest to, że analizowane genomy zawierają zdecydowanie większą różnorodność genów neandertalczyków i denisowian.

"Co zaskakujące, [około] 90,7 procent sekwencji neandertalczyków na całym świecie można zobaczyć w Indiach", a "około 51 procent sekwencji denisowian występuje wyłącznie w Indiach" - piszą specjaliści.

Ponadto badania ujawniły, że większość odkrytych różnic genetycznych wynika z jednej dużej migracji z Afryki, która miała miejsce około 50 000 lat temu. Wcześniejsze migracje wniosły niewiele nowego materiału genetycznego.

Wyniki badań zostały opublikowane na platformie naukowej bioRxiv.

Dowiedz się więcej na temat: DNA | Indie | historia | człowiek