Gigantyczne zwierzę pływało w amazońskich rzekach. Znaleźli wielką czaszkę

Naukowcy odnaleźli nowe skamieniałości słodkowodnego delfina rzecznego. Okazuje się, że szczątki zwierzęcia liczą sobie aż 16,5 miliona lat. Pebanista yacuruma królował na obszarze praamazonii.

W 2018 roku w Rio Napo w Loreto w Peru badacze odnaleźli skamieniałości starożytnego delfina rzecznego. Jednakże dopiero po latach analiz naukowcy ujawnili o nich prawdę. Zwierzę żyło na Błękitnej Planecie we wczesnym oraz środkowym miocenie i zdecydowanie wyróżniało się na tle innych.

To on rządził w pradawnych amazońskich rzekach

Pebanista yacuruma, bo tak został nazwany odkryty nowy gatunek słodkowodnego delfina, miał długość aż trzech metrów. Dzięki temu był on największym znanym delfinem żyjącym w słodkich wodach.

Badacze wnioskują, że zwierzę było krępej budowy ciała, miało długi pysk, duże zęby, dobrze rozwinięte czoło, zaś oczy były niezwykle małe, co może sugerować, że delfin był niemalże ślepy. Prowadzi to naukowców do wniosku, że pradawne amazońskie rzeki były wyjątkowo "błotniste", zaś ogromna ilość niesionego materiału przez wodę uniemożliwiała dobre widzenie - dlatego też zwierzęta ewolucyjnie "zrezygnowały" z tego zmysłu na rzecz echolokacji. Paleontolodzy są zdania, że delfin był w pełni przystosowany do życia w słodkiej wodzie.

Obecnie żyjące delfiny amazońskie wyewoluowały z linii znanej jako Iniidae, z kolei delfiny rzeczne z Azji Południowej należą do Platanistidae. Ich ewolucja jest tajemnicza, ponieważ odnaleziono do tej pory niewiele skamieniałości.

Co ciekawe zespół naukowców odkrył, że czaszka prehistorycznego zwierzęcia z Amazonii jest najbliżej spokrewniona z delfinem z Gangesu, który właśnie należy do Platanistidae. Doprowadziło to specjalistów do wniosku, że grupa Platanistidae zaczęła egzystować w systemach słodkowodnych w Ameryce Południowej i w Afryce Południowej jeszcze przed przodkami linii Iniidae, która dała początek współczesnym delfinom amazońskim.

Jak piszą naukowcy w artykule naukowym: "Odkrycie Pebanisty w warstwach praamazońskich świadczy o tym, że Platanistidae zapuściły się do ekosystemów słodkowodnych nie tylko w Azji Południowej, ale także w Ameryce Południowej, przed współczesnym delfinem amazońskim, w kluczowym momencie ewolucji Amazonii".

Dodają, że w czasach, kiedy żył nowo odkryty gatunek delfina, Amazonia składała się z rozległych obszarów megamokradeł i różnego rodzaju innych środowisk słodkowodnych z dużą ilością pożywienia i różnorodnością gatunkową. Właśnie to doprowadziło do wyewoluowania delfinów o większych rozmiarach.

Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Science Advances.

Dowiedz się więcej na temat: Amazonia | Delfin