Jak powstaje rower?
Prace nad rowerem zaczynają się na papierze i kończą w kartonie. Zanim gotowy rower znajdzie się w sklepie mijają nawet 3 lata. To czas na projekty, testy i opracowanie modelu do seryjnej produkcji. Montaż jednej sztuki zajmuje średnio 80 sekund! Jak to możliwe?
Podpatrzyliśmy, jak to się dzieje w firmie Kellys, jednego z największych dostawców rowerów w Polsce. Podstawą każdego modelu jest oryginalna, zaprojektowana na Słowacji rama, która stanie się szkieletem roweru, a sukcesem w produkcji jest grupa świetnie wykwalifikowanych pracowników.
Na samym początku pomysł trzeba przenieść na papier oraz stworzyć pierwsze szkice. Projektanci dostosowują ramy do norm bezpieczeństwa i ustalają odpowiednie wymiary do ich produkcji w różnych rozmiarach. Następnie tworzony jest komputerowy model 3D ramy, na którym można dopracować detale we wszystkich wymiarach, dokonać symulacji wytrzymałościowej całej konstrukcji oraz zmian w kierunku zwiększenia przenoszonych obciążeń i redukcji jej wagi. Po ukończeniu projektu zleca się produkcję kilku wzorcowych ram, które zostaną przeznaczone na testy.
W początkowym etapie fazy testów producentom podzespołów udostępnia się wzorcowe ramy, które użyte zostaną w ostatecznej wersji roweru celem dopasowania parametrów poszczególnych części składowych każdego modelu.
- Dzięki współpracy z największymi producentami osprzętu, takimi jak Sram, RockShox, Shimano, Suntour, dopasowujemy idealne zestawienia gotowych modeli nawet dla najbardziej wymagających klientów. - mówi Michal Wiesenganger z Kellys Bicycles.
Kolejnym krokiem jest przygotowanie modeli wzorcowych oraz fizyczne testy roweru przeprowadzane w różnych warunkach terenowych i atmosferycznych. Trwają nawet rok, a po ich pomyślnym ukończeniu można przystąpić do planowania seryjnej produkcji modelu.
Komponenty rowerowe zamawiane są od renomowanych producentów z całego świata i dostarczane do słowackiej montowni, zlokalizowanej w miejscowości Velke Orviste, gdzie rowery są składane. Najpierw przygotowuje się wszystkie podzespoły, sprawdzając przy tym ich jakość. Jeżeli podczas kontroli stwierdzone zostaną jakiekolwiek wady, element taki zostanie odrzucony, a części zwrócone do producenta, który podda je recyklingowi.
Teraz przygotowuje się przednie widelce, aby można je było zamontować bezpośrednio do roweru. Do nich dobiera się kompatybilny typ łożysk połączeniowych oraz skraca się rurę sterową, dostosowując jej długość w zależności od rozmiaru ramy. Równolegle przygotowuje się kierownice, uzbrajając je w manetki, dźwignie i linki, po czym dokonuje się ostatecznego montażu i regulacji podzespołów.
Proces wytwarzania koła rozpoczyna się od przygotowania pojedynczych elementów. Najpierw piasta zbrojona jest w szprychy. W ten sposób przygotowuje się wewnętrzną część koła do jego wyplecenia. Później przy pomocy specjalnej maszyny łączy się szprychy z obręczą - w dosłownie kilka sekund.
Obie te czynności w Kellys wykonywane są przez kobiety, które pracują z niesamowitą dokładnością. Przygotowane w ten sposób koło jest "niedociągnięte" i nie nadaje się jeszcze do jazdy. Szprychy muszą zostać wyregulowane za pomocą tensometru - specjalnego urządzenia regulującego naciąg szprych.
Dostatecznie sztywne koło musi teraz być wycentrowane z maksymalną dokładnością tak, by było równe w trzech osiach. Na obręcz zakłada się specjalną wkładkę z tworzywa sztucznego, zabezpieczającą dętkę przed uszkodzeniem o ostre elementy wewnątrz obręczy. Następnie montuje się oponę i dętkę, po czym koło jest pompowane. Czas wykonania koła to średnio 3 minuty!
Gotowy rower pakowany jest w karton. Zanim jednak do niego trafi, musi zostać kompletnie zmontowany. Zaczyna się od uzupełnienia ramy we wszystkie podzespoły: stery, widelec, oś suportu, korby, hamulce, przerzutki. Następnie wszystkie elementy reguluje się, aby prawidłowo ze sobą współpracowały.
Rower musi być perfekcyjnie zapakowany i zabezpieczony, by podczas transportu zminimalizować możliwość jego uszkodzenia. Odmontowuje się więc kierownicę, siodło oraz pedały. Elementy te są ponownie montowane na miejscu w sklepie podczas "przeglądu zerowego“. Na koniec na każdym kartonie umieszcza się naklejkę z informacją o modelu, rozmiarze ramy czy roku produkcji.
W przypadku montażu jednego modelu linia produkcyjna Kellys wytwarza około 400 sztuk rowerów w ciągu jednego dnia. Oznacza to, że średnio montaż jednego roweru trwa 1 minutę i 20 sekund!
Michał Putz, Kellys Bike